Kwende Zako - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Femke Ven - WaarBenJij.nu Kwende Zako - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Femke Ven - WaarBenJij.nu

Kwende Zako

Door: Femke van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Femke

19 December 2016 | Kenia, Mombassa

De afgelopen week ben ik namelijk met de jongens naar Masai Mara geweest! De eerste dag hebben we ruim elf uur in de bus gezeten om van Mombasa naar Nairobi te gaan. Daar hebben we de eerste nacht midden in een van de grootste sloppenwijken van Nairobi geslapen. Nee, het was geen huis gemaakt van modder, stro en golfplaten. Dit was een iets groter huis, wat op een soort opvanghuis leek. Er waren alleen niet genoeg bedden. Terwijl Tessa en Rianne samen een bed deelden voor twee avonden en Melissa zelfs met twee jongens een bed deelde, lag Ali ondertussen in hetzelfde bed als ik lag te slapen. De volgende dag hebben we met alle jongens een wandeling gemaakt door de sloppenwijk dat vol afval lag. Huizen waren gemaakt van niet meer dan hout, modder, stro of golfplaten. Je kon zo overal binnen lopen. De kinderen liepen gewoon overal vrolijk doorheen te spelen. Het was echt heel erg apart om te zien.

De dag daarop zijn we verder gereisd naar de Masai Mara. Dat is een natuurreservaat zo’n zes uur rijden van Nairobi. Die dag hebben we verder niets speciaals gedaan. Op dag vier zijn we naar een marktje in de buurt gegaan. Daar verkochten ze schapen, koeien, geiten, maar ook hele normale dingen zoals Afrikaanse sieraden, jurken en souvenirs. De dag daarop, dag vijf van onze reis, hebben we datgene gedaan waar iedereen het meest naar uitkeek: safari. We reden door de mooie savanne van Afrika heen en waren nog geen kwartier onderweg of we zagen de eerste hyena al! Niet alleen daar, maar later ook zagen we hyena’s. Zelfs met jong! Ik heb nummertje vier van de Big Five af kunnen strepen, aangezien we niet veel later ook nog eens een luipaard zagen! Een luipaard! Die zijn super moeilijk te spotten! Na een drukke ochtend en veel giraffen, buffels, zebra’s en zelfs nijlpaarden(!) zijn we terug gereden naar het kamp, waar iedereen de rest van de dag hun eigen gangetje is gegaan.

Daarna was het alweer beginnen aan de grote terugreis. Dit keer sliepen we in Nairobi in een Hindoeïstische tempel zijn blijven slapen. Het was wel even schrikken toen ik binnen kwam. Het eerste wat me opviel waren de hakenkruizen die op de grond stonden in de grote hal waar we binnen kwamen. Later op de avond heb ik het de man gevraagd wat de kruizen betekenden en dat maakte het allemaal nog even iets raarder. Een hakenkruis staat namelijk voor een goede daad. Dat is in ieder geval waar de Hindoe ze voor ziet staan. De mensen van wie de tempel was, waren heel aardig en heel erg vrijgevig. Ze hadden ugali (een soort witte cake) met scuma (een soort bittere spinazie) voor ons gemaakt als dinner en hadden de volgende ochtend niet alleen veel te veel brood voor ons gekocht, maar ook nog eens lekkers voor onderweg. En dat allemaal gratis!

De ochtend van het vertrek zijn we vanaf de tempel op de voet naar de bus gegaan. Onderweg kwamen we straatkinderen tegen. Een van de kinderen is mij heel goed bij gebleven. We stonden even stil om te wachten tot de hele groep compleet was. Dit kindje, stond met zijn handen achter zijn hoofd voor zich uit te staren. Zijn ogen keken wel, maar het leek net alsof hij heel ergens anders was. In de mouw van zijn rode gescheurde trui stak en flesje, waar lijm in zit. Melissa zei dat hij daardoor al helemaal van de wereld af was. Dat maakte voor mij alleen maar duidelijk waarom hij zo raar keek. Later kwam hij mij gevolgd en vroeg om geld. Ik keek weg. Ik wilde niet dat het kindje op me af kwam. Het deed me denken aan waar de jongens vandaan kwamen en hoe het straatleven voor hen moet zijn geweest. Al helemaal nadat Salim mij vertelde dat ook hij lijm heeft gesnoven op straat, was ik blij dat het kindje weg was en niet meer achter ons aan kwam.

De busreis naar huis toe duurde opnieuw weer bijna elf uur. Dan ben ik alweer bijna in Nederland! Maar he, niets is zo fijn om weer in mijn eigen bedje in Mombasa te slapen.

Kwende Zako = ga weg

  • 19 December 2016 - 19:36

    Miranda :

    Indrukwekkend hoor! Daar wordt je wel even stil van. Hoe goed hebben we het dan hier wel niet in Nederland. Dat ga je zometeen vast en zeker waarderen. En dan niet meer 'kwende zako' maar gewoon 'kom maar weer terug'! Groetjes en alvast een bijzondere, fijne kerst en een gelukkig nieuw jaar!!

  • 19 December 2016 - 20:59

    Mama En Papa:

    Een bijzondere ervaring z`n reis door het land. Wel heel indrukwerkend voor je, dat is het voor ons al om te lezen laat staan als je het zelf allemaal ziet.
    xxx papa en mama

  • 23 December 2016 - 16:53

    Leny:

    Indrukwekkend weer wat je meegemaakt hebt. He

  • 23 December 2016 - 16:56

    Leny:

    (vervolg van boven) hebt. Deze tijd zul je nooit meer vergeten. Hele fijne feestdagen met je clubje daar en voor je het weet zit je weer in het vliegtuig naar het koude Nederland. Liefs van ons Nico en Leny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 06 Dec. 2013
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 102475

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 19 Januari 2017

Keniaans Stage

21 Januari 2014 - 22 Augustus 2014

I'm going Down Under

Landen bezocht: