Krismasi yenye furaha na Heri ya Mwaka Mpya! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Femke Ven - WaarBenJij.nu Krismasi yenye furaha na Heri ya Mwaka Mpya! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Femke Ven - WaarBenJij.nu

Krismasi yenye furaha na Heri ya Mwaka Mpya!

Door: Femke van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Femke

01 Januari 2017 | Kenia, Mombassa

Het is 1e Kerstdag, 2016. Ik weet het nog zo goed. Het was zo’n gezellig feest!

Oke, een beetje een andere tekst op het liedje, maar om even weer in de Kerstsfeer te komen. Want wat was het toch gezellig! ’s Middags heb ik een beetje bij de jongens rond gehangen en heb ik spelletjes verloren. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik weer een hamburger gehad! Dat was namelijk de lunch die we die dag kregen. Wat een verwennerij! En voor de jongens al helemaal!! Normaal krijgen ze ugali, chapati of rijst. Vandaag kregen ze vette hap! Voor lunch hamburgers en als dinner lasagne, pizza en nog veel, veel meer! De jongens hadden letterlijk een berg eten op hun bord opgeschept. Ze gingen naderhand nog meer halen ook. Voor iedereen was er één pizza gemaakt. Toen Jacob (een van de jongens) geen pizza had, moest dus een van de andere jongens hem wel hebben. En ja hoor! Ali (ook een van de jongens) had er twee. Maar eentje lag helemaal onder zijn berg eten, waardoor hij helemaal niet in de gaten had dat hij er twee had gepakt! Oh, oh, oh, maar wat een gezelligheid! Er stonden allemaal kaarsjes op tafel en zelfs onze bewaker is bij ons aangeschoven om mee te eten.

Tweede Kerstdag verliep iets anders. Dat was een gewone werkdag. In de middag mochten de jongens naar het strand. Ze zijn alleen gegaan, wat betekent dat ik mijn Tweede Kerstdag (of eigenlijk Boxing Day) aan school heb kunnen besteden. Maar gelukkig: Kerst was ook echt Kerst. Samen met mijn twee roomies Tessa en Rianne ben ik ’s avonds bij Roberto’s uit eten geweest. Roberto’s is een heerlijk Italiaans restaurant. Dat was ook weer super gezellig! Ik hou er ook gewoon van om met Tessa en Rianne samen leuke dingen te doen en weg te gaan. We hebben ons vol gegeten daar en de rest in een doggy bag laten doen. Als social workers die wij zijn hebben we het de volgende dag aan straatkinderen gegeven waarvan we weten dat die bij citymall (het plaatselijke winkelcentrum) rondhangen. Blij dat ze waren met dit Kerstmaal! Dat vond ik nog zeker zo mooi!

Ondertussen is Kerst al lang weer voorbij en kunnen we zeggen dat we aan een nieuw jaar van reizen, leren en wie-weet-wat-we-allemaal-nog-meer-gaan-doen zijn aangekomen. De jongens hebben de hele avond film gekeken. Dus wat gingen wij doen? Lekker uit natuurlijk! Yuls, ons favoriete strandtentje (in ieder geval mijn favoriet) zou een groot feest hebben. Dus wij op een pikipiki (soort motor) daar naartoe. Wat denk je? Moest je van tevoren kaartjes hebben gekocht! Heel logisch eigenlijk, maar toch. Het is wel Afrika. Nu hebben wij Tessa bij ons. Rianne en ik bleven maar achter haar staan terwijl Tessa met de security aan het praten was. Op een gegeven moment komt de manager van Yuls naar ons toe. In eerste instantie blijven ze proberen om ons weg te sturen, maar Tessa gaf niet op. En guess what! Ze krijgt ons nog binnen ook! De meeste van de avond heb ik met Tessa op de dansvloer rond gedanst. Met aftellen stonden we daar met zijn drieën. Wat een geweldige sfeer. Vanaf de dansvloer, die op een verhoging was gebouwd, konden we over het strand heen kijken waar echt honderden mensen stonden te wachten op het vuurwerk. Op een groot scherm kwam de klok te staan. 5, 4, 3, 2, 1, HAPPY NEW YEAR! Echt, wat een geweldige decembermaand heb ik met geweldige roomies gehad! Ik had het echt niet anders gewild!

Krismasi yenye furaha na Heri ya Mwaka Mpya! = Fijne Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

• 01 Januari 2017 - 21:57

Papa En Mama:

Fijn om te zien dat je zo'n leuke en zeker heel speciale feestdagen hebt gehad!! Nu nog maar veel genieten van de jongens, en je roomies, want die laatste paar weken vliegen voorbij... maar dat vinden wij niet zo erg, dat snap je wel he... Xxx

• 01 Januari 2017 - 22:01

Leny:

Hi femke. De allerbeste wensen voor 2017. Fijn dat je zo genoten hebt met de feestdagen. Daar zul je nog vaak aan terug denken. Groetjes

• 02 Januari 2017 - 07:27

Miranda Van De Ven:

Dat zouden we hier ook moeten doen. Eten wat over is niet weggooien, maar in een doggy bag en daar andere mensen blij mee maken. Hoe simpel kan het zijn, maar in de praktijk werkt dat hier toch anders. Enneh....een nieuw jaar, nieuwe reizen? Ben benieuwd wat je allemaal van plan bent. Gelukkig nieuwjaar Femke en tot snel!!

• 04 Januari 2017 - 09:44

Marijvd Broek:

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt,in deze mooie maar heel andere wereld.Nog een paar mooie weken daar,en dan weer in ons koude kikkerlandje. Groetjes Toon en Marij.

• 12 Januari 2017 - 19:26

Dorus, Sem, Joe, Pieter, Rina En Patrick:

Allereerst de beste wensen voor 2017! Bijzondere feestdagen heb je gehad.
    Leuk al je belevenissen te lezen! Wat gaat de tijd snel. Nog extra genieten van de laatste week en tot binnenkort.
    Sem, Joe, Dorus en Pieter hopen je snel weer te zien