The first week - Reisverslag uit Darwin, Australië van Femke Ven - WaarBenJij.nu The first week - Reisverslag uit Darwin, Australië van Femke Ven - WaarBenJij.nu

The first week

Door: Femke van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Femke

01 Februari 2014 | Australië, Darwin

Wauw, ik kan bijna niet geloven dat ik hier al meer dan een week ben… De tijd gaat echt snel, de eerste week is omgevlogen! Naar mijn gevoel is er al vermoeiend veel gebeurd.

’s Ochtends om half 6 gaat mijn wekker al. Vermoeid klik ik mijn wekker uit om me vervolgens eerst nog maar eens om te draaien. Half 6, pfff. Ik sta nog eerder op dan papa als hij naar de markt moet. En dat vond ik al te vroeg! Na lekker rustig wakker te zijn geworden, neem ik een snelle douche. Ik moet wel snel douche, we hebben hier maar een half uur per dag warm water… En dan, om 6 uur begint de dag echt, als de wekkers van de kinderen gaan.

Die hebben er net zoveel moeite mee als ik. Vooral Joe. Hij is niet bepaald een ochtendmens. Het duurt al tien minuten voor de kinderen beneden komen. Dan heb ik al lang alle ramen en deuren open gedaan en eventuele afwas afgewassen, gedroogd en weg gezet. Voor half 7 wordt er ontbeten. Meestal een geroosterd brood met boter of jam. Af en toe hebben we porridge. Wat het precies is weet ik niet, maar lekker is het wel! De eerste keer vond ik het een beetje op rijstepap lijken, maar dan anders.

Daarna beginnen de kinderen aan hun klusjes. Hun uniformen aandoen, bedden opmaken, kamer opruimen, lunch klaarmaken, met een doekje over de wc’s, de hond voeren en mee uit nemen. Tegen half 8 zijn ze overal mee klaar. Rond kwart voor 8 is het tijd om de kinderen naar school te brengen. Maar ook hier kon je mijn uitstekende richtingsgevoel merken. De school was voor mij heel moeilijk te vinden… Vooral als ik er in mijn eentje naartoe moest rijden. Met de auto weet ik de weg ondertussen wel! Maar nu moet ik de route op de fiets nog leren.

Je zou denken dat ik lekker rust heb als de kinderen naar school toe zijn en ’s middags pas weer terug komen… Nou, dan heb je het goed mis! Ik heb niet meteen tijd voor rust. Ik heb iedere dag 4 of 5 klusjes die ik moet doen. Maandag is heel druk voor mij. Dan moet ik heel de keuken schoon hebben, al het oude groente en fruit moet uit de keuken verdwijnen; alle kastjes in de keuken moeten leeggemaakt worden zodat ik de kastjes schoon kan maken; alle prullenbakken moeten geleegd worden; de container moet buiten worden gezegd en later schoongemaakt worden; ik moet alles afstoffen ; beneden en boven moeten gestofzuigd én gedweild worden; de planeten krijgen water; en als laatste moet ik nog een monstertje van het zwembad naar de winkel brengen en een uur later weer opgehaald worden. Oh ja, koken en de was moet ik ook niet vergeten te noemen.

Daarna is het pas relaxtijd. Gelukkig zijn de andere dagen rustiger. Dan kan ik al een half uurtje eerder in het zwembad plonsen of op de bank in slaap vallen. Want ja, rust tussendoor is echt hart nodig.

Om half 3 moeten de kinderen weer van school gehaald worden. Als ze thuis komen krijgen ze eerst wat fruit en koekjes die ze op moeten eten voor ze wat anders gaan doen. Tenzij ze iets van hun lunch over hebben. Dan eten ze dat op in plaats van het ander fruit en koek. Daarna moeten ze hun huiswerk gaan maken. Deze week hebben ze dat alleen nog niet opgekregen omdat het de eerste week na de vakantie is. (Het nieuwe schooljaar begint hier eind januari). Daarna kleden ze zich om en hangen hun uniformen over hun bed heen en maken de spullen voor de volgende dag klaar. Voor hun is het dan speeltijd!’

Voor mij niet, voor mij is het kooktijd. En dan zeg ik: stomme kip! Donderdag zouden we kip eten, zo’n hele weet je wel? Dus ik had die kip klaar gemaakt en met veel moeite de ui aan de binnenkant van de kip weten te krijgen en hup, de oven in! Anderhalf uur wachten, de mooie gouden kip eruit. En even testen of die klaar is. Ik steek mijn vork op verschillende plekken in de kip en haal hem er weer uit om te zien of er nog bloed in de kip zit, dan zou de kip nog niet goed gekookt zijn. Verschillende keren geprobeerd, geen bloed. Alles klaar!

Om ongeveer half 7 werd de kip op tafel gezet en werd iedereen aan tafel geroepen. Het duurt zeker tien minuten voor iedereen zit. Zelfs Kelvin en Sue. Iedereen gaat ergens anders heen en nog dingen doen. Ik trek een poot van de kip af. (Knak! Iewl!!) Ik leg het op mijn bord en doe er de pompoen en de aardappelen bij en loop weer een rondje om iedereen nog maar eens te zeggen dat het eten klaar was. Chloe zat al met mij mee aan tafel. Toen ik terug kwam lag heel mijn bord vol met kippenbloed. Stomme kip! Die heeft gewoon zijn bloed voor mij verstopt zodat ik dacht dat ie al klaar zou zijn. Die avond hebben we maar pizza besteld.

De volgende dag de kip nog maar eens in de oven gezet. Duurde vervolgens nog eens een uur of twee voor de kip eindelijk klaar was… En dan was die ook nog niet eens zo lekker als de kip die wij thuis normaal van de markt hebben. Nee, deze was niet sappig, maar droog. Ik hoop dat wij voorlopig geen kip meer hoeven te eten! Stomme kip! Ik werd er echt moe van.

Dan is het half 8. Iedereen douche, tanden poetsen en op naar bed. Om 8 uur ligt iedereen zo’n beetje te slapen. Ik niet! Ook al ben ik nog zo moe van een drukke maandag of een kippendag, ik blijf liever langer op om nog even met papa, mama, Rob en Joris te Skypen! Daar heb ik om 8 uur mooi de tijd voor!

En daarna is het wel meteen tijd om naar bed toe te gaan en de volgende dag weer om half 6 gewekt te worden door het irritante geluid van mijn wekker.

  • 01 Februari 2014 - 07:32

    Papa:

    Wat heb je het druk zeg zo de hele week.
    maar goed dat het nu weekend is kun je lekker uitrusten.
    xxx papa

  • 01 Februari 2014 - 09:48

    Oma Mien:

    hoi Femke hebben ze daar geen markt waar ze gegrilde kip verkopen haha maar je leert het vlug genoeg hoe alles moet je hebt het echt wel druk dat is even wennen nu ga ik snel je nieuwe fotos bekijken groetjes en xxxxx oma

  • 01 Februari 2014 - 11:19

    Mama:

    Tja, het zal echt wel wennen zijn, zeker zo'n eerste week. Maar je slaat je er goed doorheen! En het zal wel gemakkelijker worden allemaal, als je eenmaal aan alles gewend bent! Het klikt in ieder geval heel goed met Sue, Kelvin, Chloe en Joe... dat is het belangijkste!!! Xxxxxx

  • 01 Februari 2014 - 15:38

    Miranda Van De Ven:

    Jeetje Femke, wat een verhaal. Vroeg me toevallig net af hoe het zou zijn als je het werkende leventje als au-pair zou moeten oppakken. Nou, dat is me nu wel duidelijk! Wat een bergen werk kun en moet jij verzetten en wat knap dat je dat allemaal voor elkaar krijgt! Behalve die kip dan.....maar wie eet er nou ook zo'n hele kip, malse stukjes kipfilet zijn toch veel lekkerder?! Succes verder, het gaat je vast en zeker lukken.

  • 01 Februari 2014 - 17:27

    Leny En Nico:

    Hi Femke. Wat een drukke maandag heb je. Na een paar weken zul je het ritme wel te pakken hebben. De eerste weken is het altijd wennen. Na zo'n gevalletje kip zul je wel gebaald hebben maar aldoende leert men. Heel veel liefs ook van Mirjam Dennis lynn en fay.
    Hoi Femke. Ik heb vanmidag geoefent voor het kinderliekesfist en het was super leuk en ik heb er veel zin. Groetjes van mij lynn en ook van mijn zusje fay

  • 02 Februari 2014 - 22:10

    Ellen Joost Vince :

    Hey Femke, pfoe wat een drukke maandag. Moeten die keukenkastjes elke week?? Dat gebeurd hier echt niet, haha. Heb je in het weekend nog tijd voor leuke dingen? Heel veel groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 06 Dec. 2013
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 102501

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 19 Januari 2017

Keniaans Stage

21 Januari 2014 - 22 Augustus 2014

I'm going Down Under

Landen bezocht: