Netbal, Festival and Sailing - Reisverslag uit Bees Creek, Australië van Femke Ven - WaarBenJij.nu Netbal, Festival and Sailing - Reisverslag uit Bees Creek, Australië van Femke Ven - WaarBenJij.nu

Netbal, Festival and Sailing

Door: Femke van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Femke

25 Mei 2014 | Australië, Bees Creek

Het is alweer even geleden dat ik een nieuw stukje op mijn site heb gezet, dus hier komt een nieuwe update! Niet afgelopen maandag, maar die maandag daarvoor heb ik op google opgezocht waar hier ergens in de buurt een netbal vereniging zat. Ik had gehoord dat die een in Palmerston moest zitten en een in Darwin. Aangezien ik dalijk in Nederland weer ga beginnen met korfballen leek het mij erg leuk om het Australische ‘korfbal’ te kijken. Alleen netbal is toch een beetje een aparte sport. In plaats van korfbalpalen staan er helemaal aan de zijkanten twee basketbalnetten. In de teams zitten 3 mannen en 3 vrouwen. Ik snapte het alleen niet zo goed. Het leek als iedereen gewoon iedereen aan het verdedigen was. Het was meer een soort combinatie van korfbal en basketbal leek het wel. Toch was het wel superleuk om te zien!

Het weekend daarop was het Freds Pass Festival. Het is een driedaags Festival dat ieder jaar gehouden was. Het was wel handig dat het aan de einde van de straat was, dan hoefde ik er niet zo lang op te rijden. Het festival begon op vrijdag, die dag ben ik alleen niet gegaan. Er was niet echt iets speciaals op die dag. Niet waar ik van wist in ieder geval. Zaterdag heb ik eerst eens lekker uitgeslapen, dat was ook wel een keer nodig. Op donderdag na moet ik er de rest van de week om 7 uur al uit. Rond een uur of 11 ben ik dan ook naar het Festival gegaan. Daar heb ik eerst een ronde gelopen. Er was een minikermis en een hoop dezelfde soort kraampjes met reclame die je op de jaarmarkten ook ziet. Maar ook eetkraampjes en kraampjes waar je gewoon spullen kon kopen. Er stonden koeien, geiten en mills die je kon kopen. Een mill is een kruising tussen een ezel en een paard. Ik weet alleen niet hoe die in het Nederlands genoemd worden, dus als iemand me daar mee kan helpen? ;) Er waren ook houthakkers. Dat wist ik van tevoren. Dus daar had ik natuurlijk naar uitgekeken. En okay, de mannen bleken niet van die knappe sixpacks te zijn die je in films altijd ziet. Maar deze hadden bierbuikjes. Toch bleef het mooi om te zien hoe snel ze een boomstronk door kunnen hakken! Één jongen had er zelfs maar 19 keer slagen voor zijn bijl mee nodig!! Echt supersnel. Ze maakte ook (maar dat deden ze met een kettingzaag) beelden uit een groter stuk boom. Van een uil bijvoorbeeld. Dat was echt super mooi om te zien! Die zou ik wel eentje mee naar huis willen nemen hoor! Alleen waren ze veel te groot en veel te zwaar.
Maar het belangrijkste voor deze dag was voor mij toch wel de paardwedstrijden van Tasha en Lili. Tasha deed met verschillende paardrijwedstrijden mee. Ze heeft met haar paard zelfs over 1. 30 meter gesprongen! Zonder zadel!! Helaas heb ik die wedstrijd net gemist. Het barrelracen was ook mooi om te zien. Dan komen er drie tonnen te staan. Twee verder naar voren en eentje achteraan. Je moet dan met je paard om de ton linksvoor heen galloperen/draven, dan de ton rechtsvoor en dan helemaal achteraan en maken dat je zo snel mogelijk terug komt bij het startpunt als je maar kan. Lili is 4 en moest tijdens de wedstrijden natuurlijk geleid worden door iemand. Bij deze wedstrijd deed Tasha dat. Je kon Lili horen gillen toen ze bijna van haar paard af viel. Natuurlijk voorkwam haar grote zus dat. Het was zo lief om die twee zo samen bezig te zien!
Het laatste wat we die dag gedaan hebben is naar het vuurwerk gekeken. Rachel was de paarden naar huis toe brengen, Tasha liep met haar vriendinnen ergens rond en ik stond met Lili naar het vuurwerk te kijken. Ze hebben hier super mooi vuurwerk! Daarna was er nog een band die speelde. Met allemaal supermooi oude muziek. Ik wist zeker dat mama die muziek ook mooi zou vinden, dus heb ik natuurlijk een stukje muziek voor haar opgenomen. En ja hoor, wat ken ik mama toch goed. ;) Ik heb in ieder geval ook genoten van de muziek!
De zondag daarop was het ook nog Festival en ben ik met Lili nagekomen. Dat was allemaal wel zo’n beetje hetzelfde. Alleen werd dit keer alle ribbons die de deelnemers aan de paardwedstrijden hadden gedaan uitgereikt. In de leeftijdscategorie deden 2 deelnemers mee, Lili was 1 van de 2. Ze had 4 keer de eerste prijs en 3 keer de tweede prijs. Dat maakte haar de kampioen onder de 10, waar ze nog een hele mooie grote ribbon voor verdiend had. Tasha had het voor de categorie 13 tot 15 ook supergoed gedaan. Verschillende keer eerste en tweede en één keer vierde. Supergoed! In de categorie over de 10 werd ook een kampioensribbon uitgedeeld, maar helaas niet voor Tasha. Ook niet zo gek. Er deden veel meer tieners en een paar volwassenen mee die meer ervaring al hadden dan Tasha. En dat was voor mij het einde van de Freds Pass Festival. Door het drukke weekend ben ik al eerder naar huis gegaan dan de andere.

Gisteren heb ik de Darwin Champagne Sunset Sail gedaan. Ik had een gratis kaartje gewonnen op Facebook! Ik was één van de eerste 50 likers van de pagina van Sail Darwin en mocht daarom gratis mee. En ik heb er genoten van ook! Ik stond een half uur van tevoren klaar op de plaats waar we zouden vertrekken. Ik was blij dat ik mooi op tijd aangereden ben, want ik had er wel even naar moeten zoeken. Ik dacht dat we gewoon een soort motor op de boot hadden, want de boot moest draaien om de baai uit te kunnen. Maar eenmaal op het open water werden de zeilen gehesen. En dat terwijl ik op het dek zat. Dat deed wel even mijn benen trillen. Vooral toen ik keek hoe hoog nou eigenlijk die zeilen wel niet waren. De gidsen en de stuurman kwamen af en toe langs met hapjes en kwamen vaak vragen of je nog wat te drinken wilde. Heb zeker genoten, ook al was ik de enige jeugd op de boot. Ik heb zelfs geleerd hoe je wind aan kunt zien komen op het water! Soms kun je veel donkerdere plekken op het water zien en daar is waar de wind overheen komt. Nog vóór de zonsondergang begon zijn we alweer omgedraaid, zodat we de zonsondergang zelf beter konden zien. Het is fantastisch om de zon in de zee onder te zien gaan met al die verschillende kleuren. En daarna werd het donker, dan zag je veel en veel meer sterren als je in Nederland ziet. Jammer dat je daar geen foto van kunt maken. Op de terugweg ging de wind liggen en hebben we een tijdje maar rondgedobberd. Uiteindelijk hebben de gidsen en de stuurman de zijlen weer weg gedaan en hebben ons met de motor weer terug gevaren. Ik heb het zeker heel erg naar mijn zin gehad tijdens deze zeiltocht!

  • 25 Mei 2014 - 12:23

    Papa En Mama:

    Hey meisje! Weer een hoop leuke dingen gedaan, volgens mij bevalt het outback-leven je wel! We denken hier dat een mill een muilezel is, maar weten het niet zeker... geniet nog maar extra de laatste tijd daar, want ik denk dat het nu allemaal wel erg vlug zal gaan. Voor je het weet sta je op het vliegveld op Joris te wachten! Xxx

  • 25 Mei 2014 - 14:42

    Ellen Joost Vince En Vygo:

    Hey Femke. Leuk om te lezen wat je weer allemaal gedaan hebt. Jammer dat die houthakkers er niet uit zagen zoals in mccleods daughters

  • 25 Mei 2014 - 15:15

    Miranda:

    Wat een verhaal weer. Die zeiltocht, ik geloof best dat je daarvan hebt genoten. Lekker relaxen, genieten van de zon en de zee en dan komen ze ook nog langs met hapjes en drankjes. Dat zou ik ook wel willen. Enneh....hadden die gidsen en stuurmannen wel een sixpack?

  • 01 Juni 2014 - 21:52

    Leny:

    Hi Femke. Leuk om je verhaal weer te lezen. Weer van alles gezien.en meegemaakt. Leuk om zon festival mee te maken. Heel anders dan bij ons he. Maak het nog maar leuk, daar en geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 06 Dec. 2013
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 102448

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 19 Januari 2017

Keniaans Stage

21 Januari 2014 - 22 Augustus 2014

I'm going Down Under

Landen bezocht: