Shanga, shanga, shanga - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Femke Ven - WaarBenJij.nu Shanga, shanga, shanga - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Femke Ven - WaarBenJij.nu

Shanga, shanga, shanga

Door: Femke van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Femke

28 Augustus 2016 | Kenia, Mombassa

Na drie vliegreizen en een uur met de auto kwam ik dan toch eindelijk aan bij stichting BeHoCa. De jongens kwamen zich allemaal meteen voorstellen. Ze kregen van Melissa de opdracht om mijn koffers uit de auto te halen en voor de deur neer te zetten. Dat deden zij dan ook. Ze hebben zich allemaal aan mij voorgesteld, maar al meteen wist ik dat ik niet alle namen zou kunnen onthouden. Al gaat het nu al een stuk beter. Ik heb eerst mijn koffers uitgepakt en heb de spullen die ik mee had aan Melissa gegeven. Ze was gelukkig erg blij met de spullen die ik meegenomen had en leek bijna niet te geloven dat ik zoveel mee had kunnen nemen. Tegen de tijd dat ik klaar was met uitpakken en even lekker relaxen, was het al bijna vier uur. Ik ben naar buiten toe gegaan en Melissa vertelde dat ze deze week nog niet veel van mij verwacht. Een van de jongens, Ali, zat samen met een Keniaanse vrijwilliger shanga te maken. Shanga is Swahili voor kraaltje, maar toch noemen de jongens alles wat met kraaltjes te maken heeft shanga. De sleutelhangers, de kraaltjes zelf, de draadjes. Melissa vertelde me dat er voor vrijdag 250 sleutelhangers besteld waren en dat de jongens daar de komende paar dagen nog druk mee bezig waren. Ali heeft me geleerd hoe je shanga moet maken en na drie dagen had ik mijn eerste sleutelhanger af.

De dag erop kon ik ook nog lekker uitslapen. Melissa was weg die dag om een aantal bestelde sleutelhangers op te halen. 250 sleutelhangers is niet te doen met 13 jongens, waarvan nog niet iedereen even goed is in shanga. Met auntie Mariska en uncle Bernard en de jongens zijn we naar het strand gegaan, waar we ook weer shanga gemaakt hebben. Op het strand waren ook heel veel kleine minikrabbetjes die uit hun holletjes kwamen en zand op het strand gooide. Het zag er echt super schattig uit. Ali vond het wel grappig dat ik het zo leuk vond. Dit was dag 2, dus ik was nog steeds aan het leren om shanga te maken. ’s Avonds ben ik met Mariska naar Kahama’s gegaan. Dat is een soort verwesterde sportsbar in de buurt. Er was geen sport op, maar dat maakt niet zo uit. We kregen zowel voor als na het eten warme handdoeken, zodat we onze handen schoon konden maken. In Kenia is het ook gebruikelijk dat je eet, wanneer je je eten krijgt en dat je bord weg gehaald word als je klaar bent. Dus als ik mijn eten eerder heb als Mariska, moest ik al beginnen met eten anders was het onbeleefd en was Mariska eerder klaar als mij, dan werd haar bord al opgehaald.

De derde dag was het ook alleen maar shanga, shanga, shanga. Op vrijdag moest alles klaar zijn, dus de jongens hadden nog veel werk voor de boeg. Nadat ik een gesprek gehad heb met Melissa over de regels en hoe alles bij BeHoCa loopt, ben ik mee gaan helpen. Vlak voor er geteld werd hoeveel er af waren had ik ook eindelijk mijn shanga af. Trots liet ik het aan Ali zien, die zei dat ik snel geleerd had hoe het werkte. ’s Middags ben ik nog met Mariska naar City Mall geweest. We hebben hiervoor een matatu gepakt. Een matatu is een busje waar ongeveer 12 passagiers in kunnen al probeert de ‘conducteur’, zoals ik hem maar even noem, er wel veel meer mensen in te krijgen als het mogelijk is. Het verkeer is één grote chaos. Ja, ze rijden allemaal aan de linkerkant van de weg, maar verder zijn er echt geen regels. Links en rechts wordt er ingehaald, dan gaat een matatu midden op de weg stil staan. In city mall hebben we geluncht met een Keniaanse jongen die Mariska nog kende van een paar jaar geleden. Ik begreep niet iedere keer even goed waar ze het over hadden, maar dat maakte ook niet echt uit. Het was toch wel gezellig. ’s Avonds was het filmavond. De film hebben we halverwege stop gezet omdat Melissa thuis kwam met een nieuwe jongen.

De vrijdag was ik vrij en heb ik ook bijna niks gedaan. Ik heb vooral liggen lezen en spelletjes op mijn tablet gedaan. Mariska was met de kinderen naar het dorp. Ik had dus alles lekker voor mezelf. ’s Avonds heb ik wel met de jongens mee gegeten en na het eten hebben we met zijn allen bingo gespeeld. Het was heel leuk om te zien hoe blij de jongens waren om een zonnebril te winnen. Henry heeft het erg goed gedaan vandaag. Hij is klein en schattig en dat weet hij zelf ook heel goed, net zoals Dennis. Ik heb geholpen met de jongens naar bed te krijgen, wat nog niet echt een makkelijke klus was. 14 jongens die stuk voor stuk naar bed gestuurd moeten worden.

Zaterdag moest ik weer werken. Om 9 uur kwam ik bij de jongens aan, die nog aan hun ontbijt zaten. Toen Melissa binnen kwam, vertelde ze dat we naar Town gingen en dus moesten de jongens om tien uur allemaal klaar zijn om te gaan. Dus, om kwart over tien konden we vertrekken. We gingen in twee groepen. Melissa reed met een aantal van de jongens in haar auto tot ongeveer halverwege, waarna ze verder een matatu zouden pakken. Ik ging met Uncle en 6 jongens al vanaf het begin met de matatu. Dan loop je eerst een eindje over onverharde weg naar de grote straat toe, waar de matatu rijden. We zijn een eindje met het verkeer mee gelopen om bij een matatu stop te komen en makkelijker met een hele groep in te kunnen stappen. Dan merk je toch wel dat je de enige blanke met blonde haar bent, want je wordt overal nageroepen. Ik negeer het gewoon, loop door en blijf een beetje bij de jongens in de buurt. Na een achtbaanrit in de matatu van ongeveer 40 minuten kwamen we in de stad uit waar we de Australische Diane en de Keniaanse gids Maho ontmoette. Toen we met zijn allen bij elkaar waren zijn we Old Mombassa in gegaan. Old Mombassa is een gedeelte van het eiland. Een aantal van de jongeren hebben in Old Mombassa op de straten gewoond. Terwijl Henry niets liever deed dat mijn hand vast pakken en voor fotomodel spelen, keek ik alleen maar rond. De huizen zagen er oud uit, de straten waren heel smal en lagen vol met troep en afval. Het was echt heel raar om te bedenken dat de jongens hier vandaan kwamen en hier gewoon op straat geslapen hadden. Ik zal foto’s hiervan mee op de site zetten.

Na die indrukwekkende toch door Old Mombassa zijn we ook nog eens naar Fort Jesus geweest. Van een afstand leek het net op een kasteel, maar toen we dichterbij kwamen was dat niet meer te zien. Moha heeft ons daar mee naar binnen genomen en rondgeleid. Het Fort bleek een Fort te zijn wat de blanken vroeger gebruikte om de slaven in te ‘bewaren’. We kwamen in het begin in een hele donkere ruimte terecht waar de slaven in stonden op afwachting van hun schip. We hebben gezien waar de soldaten leefde. Waar eerst de keuken zat waar de slaven kookten, zat nu een winkel. Het was echt heel indrukwekkend om te zien en te beseffen hoe de slavenhandel vroeger verliep. Mahu vertelde dat de blanke geen slaven uit Mombassa zelf haalde, maar dat ze verder het land in trokken om slaven te zoeken. Er was dan een sterke man die de slaven één voor één door elkaar schudde om te zien wie er sterk genoeg waren om als slaven op schepen naar landen zoals Amerika te sturen. Andere werden in Fort Jesus verkocht of bleven daar werken.

Toen we rond een uur of vijf eindelijk thuis waren, ging Melissa met drie jongens weg om kippen te verkopen en een nieuwe jongen te zoeken. Ik bleef thuis met Uncle en de rest van de jongeren. De jongens moesten allemaal gaan douche voor het eten. Tegen zes uur ging uncle weg en bleef ik alleen met de jongeren achter. Yusuf had mee de leiding over de jongeren. Hij is zelf een van de oudste. Henry was boos, er was hem beloofd dat hij mee mocht met Melissa. Maar omdat Davis snel problemen veroorzaakt, had ze hem mee genomen, zodat het mij hier wat makkelijker af zou gaan. Op een gegeven moment had ik Henry mee weten te nemen en had ik hem aan tafel gezet. Terwijl ik het voor elkaar probeerde te krijgen dat Saïdi ging douche, was Henry plotseling weg. Hij was op weg naar de poort. Nadat ik hem tegen had gehouden, was hij weer op de grond gaan zitten. Uncle kwam er aan en heeft met hem gepraat. Toen het even later weer wat beter ging met Henry ben ik met hem over gaan gooien, terwijl Saïdi zijn handen en zijn benen gewassen heeft om mij ervan te overtuigen dat hij gedoucht had. Om zeven uur zijn we gaan eten en naderhand hebben we een film op gezet. Na een vermoeiende dag kon ik dan eindelijk om half elf in bed kruipen.

Vandaag is het zondag. Vanochtend gaan de jongens eerst naar de kerk. Tot half 1 zijn ze weg. Als ze terug zijn gaan we eerst spaghetti eten en dan word het vanmiddag voorbereiden om na een week vakantie weer naar school te gaan.

Shanga betekent kraaltje, maar ze gebruiken het hier voor alles wat daarmee te maken heeft.

  • 28 Augustus 2016 - 09:07

    Leny:

    Hi femke. Wat een indrukken de eerste dagen zeg. Laat je niet gek maken. Succes nog. (Duidelijkheid verhaal trouwens) mooi om te lezen. Groetjes van nico en leny

  • 28 Augustus 2016 - 09:17

    Gerda Van Meersbergen:

    Ha Femke, wat een geweldig avontuur!
    Het is mooi om je zo vanuit Schijndel te volgen .
    Veel succes daar met je jongens!

  • 28 Augustus 2016 - 09:42

    Miranda:

    Nou Femke, dat zal in het begin een zware dobber voor je worden. Elke jongen heeft zijn eigen nukken en problemen die je nu zo te horen al aan het ontdekken bent. Best vermoeiend, dat geloof ik graag, maar het gaat vast goed komen. Voor je het weet, ken je ze door en door en leer je hoe je met een ieder moet omgaan. Wat een indrukken zoal in de eerste dagen, enneh...dat chaotische verkeer, dat kennen ze hier op Rhodos ook! Groetjes van ons!

  • 28 Augustus 2016 - 10:12

    Mama:

    Hey Femke, mooi om zo je eerste indrukken te lezen! Fijn dat je mee naar de plek bent geweest waar de meeste jongens vandaan komen, helpt je wel beter om te begrijpen waar en hoe ze opgegroeid zijn.Het zal in het begin best zwaar zijn allemaal, maar daar leer je wel mee omgaan! En je hebt twee maffe broers, dus bent gelukkig wel één en ander gewend! Kijk alweer uit naar je volgende verhaal!! XXX

  • 28 Augustus 2016 - 10:18

    Papa:

    Leuk verhaal. Je gaat het daar wel maken.

  • 28 Augustus 2016 - 11:21

    Kirsten :

    Zo te lezen ben je lekker druk bezig geweest.
    Super leuk om te lezen wat je allemaal beleefd en hoe je het allemaal ervaart. Blijf je zeker op de voet volgen.
    Als je toch zo druk bent met shanga wil ik er ook wel 1tje.
    Ik zal er geen 250 van je vragen XD

  • 28 Augustus 2016 - 20:33

    Oma:

    hoi femke leuk dat we zo op de hoogte blijven van wat je allemaal doet en meemaakt daar fijn om te lezen veel succes nog met de jongens xx

  • 05 September 2016 - 21:55

    Yvette :

    Hé meid,
    Wat een eerste week.... en wat een andere wereld daar..
    Maar geniet en laat het allemaal overkomen...
    Liefs van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 06 Dec. 2013
Verslag gelezen: 615
Totaal aantal bezoekers 102445

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 19 Januari 2017

Keniaans Stage

21 Januari 2014 - 22 Augustus 2014

I'm going Down Under

Landen bezocht: