The Top End - Reisverslag uit Darwin, Australië van Femke Ven - WaarBenJij.nu The Top End - Reisverslag uit Darwin, Australië van Femke Ven - WaarBenJij.nu

The Top End

Door: Femke van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Femke

09 Maart 2014 | Australië, Darwin

Wat een heerlijke dag vandaag! Eerst lekker op bed gelegen tot 8 uur (wat uitslapen is voor mij nu) en daarna lekker rustig gedoucht en een snel ontbijtje gehad. Na al mijn spullen bij elkaar geraapt te hebben, vertrok ik naar Berry Springs. Dat is een natuurpark zo’n 40 minuten rijden van Darwin vandaan. Ik had gehoord dat het net zo mooi als Litchfield Park zou moeten zijn en dat het daar wat rustiger was.

Maar helaas, het park was wel open, alleen je kon niet bij het water en de watervallen komen. Je kon hooguit een paar grasveldjes bezoeken. Daar moet ik nog een keer terug naartoe! Waarschijnlijk in de Dry Season, als het water niet meer zo hoog staat en de kans op krokodillen heel erg klein is. Ik had van tevoren al verwacht dat het wel eens dicht kon zijn. Vooral omdat het de laatste paar dagen weer wat meer geregend en geonweerd heeft op zijn Territory style! Daarom had ik nog een back up opgezocht. Territory Wildlife Park. Het lag maar 1 kilometer van Natuurpark Berry Springs vandaan. Nog niet eens! Want toen ik daar naartoe reed kon ik gelijk de volgende afslag al pakken.

Het park is zoals veel parken opgedeeld in verschillende gebieden. Zo hebben de dierentuinen in Nederland vaak een gedeelte met ‘savanne’ en een gedeelte met ‘regenwoud’ en noem maar op. In dit dierenreservaat was het ook allemaal opgedeeld. De eerste stop voor mij was de ‘Nocturnal House’. Ja, precies! Dat dacht ik ook: Wat betekent Nocturnal? Ik kwam er al snel achter toen ik de deur opende om het gebouwtje binnen te gaan. Het was pikkedonker. Het duurde wel even voor mijn ogen gewend waren aan het donkere huisje, voor ik überhaupt iets kon zien. Daardoor besefte ik gelijk ook dat het een huisje was met nachtdieren. Hier heb ik veel muizensoorten gezien. Ook zaten er hele kleine walabies. Wat ik vooral heel mooi vond waren de zeldzame geestvleermuizen, de zwarte vliegende vosvleermuizen en de hele kleintjes. Het is mooi om te zien hoe groot de verschillen tussen vleermuizen en vleerhonden kunnen zijn!

Na deze supermooie wandeling in het donker ben ik naar de ‘Flight Deck’ gelopen. Om 11 uur begon daar een vogelshow. Er werd verteld over de verschillende soorten vogels in Australië en die vogels kwamen natuurlijk ook voorbij gevlogen. Één van de vogels kwam zelfs zo laag over dat ik moest bukken, anders zou die nog eens zo tegen mijn hoofd aan zijn gevlogen! Er kwamen zelfs parkieten voorbij, die zitten hier in Australië ook gewoon in het wild, net als de witte kaketoe. En die zijn niet zeldzaam hoor, in tegendeel zelfs! Als je ook maar even 5 minuten naar boven kijkt, zie je in ieder geval één van de twee soorten vliegen. Er waren ook twee soorten uilen. Een uil was super mooi. Hij leek een beetje op de kerkuil, maar was het niet. De andere uil was dik, rond en lelijk. Maar dat maakte hem juist zo mooi. Die uilen zijn zelfs om drie uur ’s middags wel eens gespot omdat ze in de bomen slapen. Zij zoeken geen nestje. De laatste vogel was een hele aparte. Het leek net een grote mislukte ooievaar met een blauwe kop. Je kon het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje zien door naar de ogen te kijken. Een vrouwtje had gele ogen, het mannetje niet. Op een gegeven moment ging ze vliegen en toen ze landde leek het net alsof ze struikelde door haar lange poten, dat was mooi om te zien! Ik heb echt genoten van deze vogelshow!
Naderhand kwamen twee verzorgers nog met de adelaars naar de zijkant. Je mocht met ze op de foto. En dat was eng! Toen ik met ze op de foto ging, leek het net alsof de vogels me echt aankeken en zeiden: “Kijk maar uit dat je niet te dichtbij komt, anders pik ik je helemaal lek!”

Daarna ben ik verder gelopen naar het volgende gedeelte. De ‘Goose Lagoon’, waar geen ganzen zaten… Maar dat maakte niet uit. Het was zo ongelooflijk mooi om dat grote meer te zien! Zo prachtig. Het mooie was ook dat de bomen die ‘om het meer heen stonden’ het grootste gedeelte zelf onder water staan. Alsof het water normaal nooit zo hoog is. Het speciale bruggetje dat over het bebosde deel van het water ging, vertelde me anders. Je ziet dat hier heel erg veel. Riviertjes, beekjes of meertje met heel veel bomen die dan zelf ook in het water staan. Ik vind dat echt prachtig om te zien! Gelukkig was het water erg ondiep en was de kans op krokodillen dus heel erg klein!

Toen ik voor het eerst de dingos zag, dacht ik: wat een mooie honden. Ze zitten qua uiterlijk wel een beetje tussen honden en leeuwen in, dat vind ik in ieder geval! Er wordt gezegd dat de dingo vroeger een gezelschap hond was in Aboriginal stammen, maar ook vaak voor de jacht gebruikt werd. Ze kenden maar één baasje en moesten van andere niks hebben. Uitkijken dan! Met deze honden…

Vervolgens kwam ik in het aquarium terecht! Ook al zo mooi om te zien! De meeste vissen zagen er niet echt speciaal uit, maar er waren ook echt super mooie vissen tussen! Sommige konden zelfs zo gaan zitten dat je alleen de ogen kon zien. Verder zou je niet eens in de gaten hebben dat er een vis zat! Kennen jullie allemaal Nemo? Vast wel! Maar ik heb een paar hele aparte nemo vissen gezien. Deze waren zwart met witte strepen in plaats van oranje met wit. Er zaten ook giftige en hele lelijke kikkers. Een aal, die precies dezelfde kleur had als de stenen. Hem kon je ook al amper zien! Helemaal in het begin dat ik in Darwin was heb ik een langnekschildpad gered die in de buurt van de weg rondliep. Vandaag heb ik eindelijk eenzelfde soort schildpad op de foto gezet en kon ik hem ook eindelijk aan jullie laten zien! In een gedeelte van het aquarium kon je onder de zeedieren doorlopen. Hele grote roggen met een superlange staart (pijlstaartroggen?) en haaien met een zaag als neus en supergrote vissen, baramundas genoemd! Je kon er zo onderdoorlopen als ze over de gang heen kwamen zwemmen. Je kon de gezichtjes zo mooi zien aan de onderkant van de haai. Het leek soms net alsof je ze ook echt aan kon raken! Dat was echt super! Maar het allermooiste van het aquarium: één 4 meter lange saltie. Zoutwaterkrokodil. Was ik rustig aan het filmen zodat jullie konden zien hoe groot hij was, kwam hij ineens zomaar overeind! Dat was wel even schrikken!

Vervolgens heb ik de lange ‘Monsoon Forest Walk’ gelopen. Een weggetje van 970 meter lang. Bij het eerste gedeelte van het wandelpad waren er steeds kleine ‘schuurtjes’ waar je vogels of andere dieren kon bekijken. Behalve bij het eerste schuurtje. Ik ging rustig op zoek naar de dieren die er konden zitten, hoor ik ineens een harde donderklap! Wat doe ik? Ik kijk naar de lucht, geen wolkje te zien! Begint het ook nog eens vanuit het niets te regenen. Pas als ik in een apparaat dat in het schuurtje sta een flits zie, begrijp ik dat er hier de echte regenbuien met territory style worden nagebootst. Zo echt ook! Ik schrok er zelf van. Toen ik verder liep kwam ik zoveel verschillende vogel en slangensoorten tegen! Allemaal in aparte delen in aparte schuurtjes. Er zaten piepkleine vuurrode vogeltjes bij, maar ook de blauwvleugel Kookabura. Helaas zijn dit niet de lachvogels, die zitten hier in the Top End niet. Maar toch zijn ze super mooi om te zien! Ook hier waren weer verschillende schildpadden. De mooiste slang die ik tijdens de Monsoon Forest Walk gezien heb was de Taipan. Toch kom ik deze gevaarlijke gifslang niet graag in het wild tegen hoor! Ik bekijk hem wel van achter het veilige glas…

Na de Monsoon Forest Walk ben ik gelijk het weggetje overgestoken waar de trein overheen gereden komt. Daar was de ‘Billabong’. Ik had geen idee wat dat betekende. “Google, wat is en Billabong?” “Billabong is een verzamelnaam voor draslandgebieden in de Top End, het tropische gedeelte van het Noordelijk Territorium in Australië. De meeste billabongs zijn hoefijzermeren.” Dus. Dan weten jullie het ook. En juist, ik kwam ook bij een prachtig meer uit. Het eerste wat ik zag was een bordje met de tekst: ‘Pas op, er is een freshie aan het nestelen hier. Ze zal je aanvallen als je te dichtbij in de buurt komt.’ Slik. Oppassen dus. Heel voorzichtig, heel zachtjes lopen. Ik heb geen krokodil gezien, nog niet eens een kleintje. Er was een platform gemaakt op het eerste gedeelte van het water, net zoals het was geweest bij de ‘Goose Lagoon’. Ik loop er naartoe en zie al snel, 3, 4 nee zelfs 6 pelikanen in het meer! Wat maakte ze een raar geluid. Ze klapperde met hun snavel en het leek net alsof ze naar elkaar loeiden. Plotseling kwam het geluid ook nog eens onder het platform vandaan! Daar kwamen nog eens 4 pelikanen tevoorschijn. Ik keek eens rond, geen omheining, geen net. Dit moesten dus wel wilde pelikanen zijn! Wat zouden ze doen als ik te dichtbij zou komen? Ik heb gefilmd en wat foto’s gemaakt, maar zorgde al snel dat ik daar weg was. Pelikanen vind ik maar eng.

Met het treintje ben ik terug naar het begin van het park gegaan. Wat een leuk, spannend park is Territory Wildlife Park! Als je nog eens ooit in de buurt van Darwin komt is het toch zeker een aanrader om hier eens een kijkje te nemen. De aparte natuur is echt wonderbaarlijk mooi. Maar nee, dit was nog niet het einde van de dag hoor! Sterker nog, het is nog maar net 2 uur geweest.

Waarom niet gewoon eens rondrijden om te zien wat er nog allemaal meer te zien is? Gewoon eens kijken of er nog meer sprookjesachtige plaatsen te vinden zijn. En ja hoor! De Darwin Water Dam zorgde hier al voor. Het was wel een eindje rijden, met veel tussenstoppen bij mooie natuur, maar toen ik er uiteindelijk kwam was het ook wel echt de moeite waard. Aan de ene kant van de dam, had je de zee. Helemaal aan de horizon kon je een vaag stuk land zien, maar voor de rest was het allemaal water. En dan, als je aan de andere kant keek, waren het bossen, zover als je maar kan zien! De lucht was grijs en je kon precies zien waar het regende. Hier en daar kwam ook nog eens een mooie bliksemflits tevoorschijn. Maar dat was allemaal toch nog zo ver weg, niets om je zorgen over te maken! Het was prachtig om te zien. Weer zo’n plaats waar ik de hele dag kon blijven om gewoon lekker weg te dromen bij de mooie natuur.

Daarna ben ik naar huis gereden. Ik heb nog één tussenstop gemaakt. Een plek die ik altijd al wilde zien en die ik nog eens een keer wil bezoeken om gewoon eens lekker te gaan wandelen. East Point, aan de rand van Darwin. Weer met die super mooie natuur, omringd door zee. Ik parkeerde de auto toen ik in de verte kangoeroes zag staan. Dit keer niet de kleine wallabies, die hier vooral allemaal zitten. Dit keer waren het echte grote mooie kangoeroes, die misschien net iets kleiner als mij zouden zijn geweest. Ik heb er wat foto’s van gemaakt, maar ze waren best ver weg. Toen ik dichterbij kwam om een foto te maken, hopten ze allemaal één voor één weg. Jammer. Volgende keer meer geluk op een mooiere foto!

Top End Australia, wat ben je toch mooi om te zien!

  • 09 Maart 2014 - 13:13

    Mama:

    Lijkt me een mooi park om met joris naartoe te gaan als ie bij jou is! Kijk je wel een beetje uit daar met al die beesten?! Xxx

  • 09 Maart 2014 - 13:18

    Papa:

    weer een mooi verhaal van je belevenissen in de mooie natuur van Australië

  • 09 Maart 2014 - 16:29

    Oma Mien:

    nou het is weer geweldig om te lezen wat jij daar allemaal ziet heel mooi geschreven ook groetjes van oma mien xxxx

  • 09 Maart 2014 - 18:02

    Leny En Nico:

    Hij Femke. Wat een mooi verslag heb je weer geschreven. In dit park zijn we niet geweest.(moeten misschien toch nog eens terug) bij Mirjam en Dennis nog geen baby. Laat het je wel weten als het er is.

  • 10 Maart 2014 - 09:08

    Joost Ellen Vince :

    Hey Femke,
    Je hebt weer veel gezien. Leuk. En je rijd daar gewoon zelf zo rond, knap. Zou ik niet zo goed durven. Heb je dan TomTom ofzo? Of gewoon een ouderwetse kaart?
    Groetjes van ons.

  • 10 Maart 2014 - 10:47

    Femke Van De Ven:

    Nee, geen TomTom en de wegenkaart lag thuis. Heb het met mijn eigen richtingsgevoel en de aanwijzingen op de borden moeten doen. :D

  • 10 Maart 2014 - 20:01

    Miranda:

    Jeetje Femke, ik sta er van te kijken wat jij in je eentje allemaal op gaat zoeken. Dat je daar gewoon even heen rijdt...even stoppen bij een natuurpark of op een mooie plek om van het uitzicht te genieten. Super hoor en je hebt groot gelijk. Genieten en veel van het land zien, daarvoor ben je ook in dat verre Australie. Veel plezier nog!

  • 18 Maart 2014 - 13:20

    Yvette Van Dis:

    hoi Femke, ik had dit verslag gemist.. wat gaaf zeg en stoer dat je zelf op pad gaat.. xxx geniet ervan..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 06 Dec. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 102449

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 19 Januari 2017

Keniaans Stage

21 Januari 2014 - 22 Augustus 2014

I'm going Down Under

Landen bezocht: